فروشگاه و سایت تخفیف هایپرشاین

هایپرشاین فروشگاه تخفیفی آنلاین و سایت اینترنتی تخفیف و خرید ارزان

ظروف چینی بهتر است یا سرامیک؟ - فروشگاه هایپرشاین

ظروف چینی بهتر است یا سرامیک؟

ظروف چینی بهتر است یا سرامیک؟.jpg

ظروف چینی بهتر است یا سرامیک؟


یکی از مهمترین ‌دغدغه‌ها در خرید ظروف آشپزخانه، انتخاب نوع آنها است. امروزه انواع مختلفی از ظروف، با نام‌های تجاری مختلف در بازار وجود دارند و ممکن است این تنوع، شما را کمی در خرید گمراه کند.

شناخت ترکیبات ظروف مختلف و تفاوت آنها به شما کمک می‌کند تا خرید ظرف را با توجه به نیاز خود انجام دهید. بارزترین تفاوت ظروف چینی و سرامیک، کاربرد آنها است. نمی‌توان به‌طور قطعی یکی از آنها را برتر شمرد. هر کدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را دارند که ممکن است به کار شما بیایند.

پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله ما را همراهی کنید، زیرا در اینجا قصد داریم تفاوت این ظروف را به شما بگوییم. بی‌شک، بسیاری از سوالات شما را پاسخ خواهیم داد.

 

فرق بین سفال و سرامیک و چینی

ظروف سفالی از قدیمی‌ترین دست‌سازهای بشر هستند. در واقع سفالگری به ساخت ظروف و اشیا از خاک رس اشاره دارد. بیشتر افراد تفاوت سفال و سرامیک را نمی‌دانند.

درباره مهمترین تفاوت این ظروف لازم است بدانید که سرامیک انواع مختلفی دارد که سفال و چینی هم نوعی از آنها هستند. علاوه بر این، سفال و سرامیک در نوع مواد اولیه هم متفاوت هستند. سفال از نوعی گِل رُس خمیری شکل ساخته می‌شود، به همین دلیل آن را با استفاده از چرخ‌های سفالگری و با دست می‌سازند.

ظروف سرامیکی از ترکیب خاک رس با کائولن، کوارتز، سیلیس و خاک استون‌ور درست می‌شوند. گِل سرامیکی بسیار رقیق‌تر از گِل سفالگری است و حالت دوغابی دارد. به همین دلیل ظروف سرامیکی را در قالب‌های آماده درست می‌کنند.

ظروف سفالی درجه پخت کمتری دارند و چسبندگی آنها در مقایسه با ظروف سرامیکی بیشتر است. درحالی‌که ظروف سرامیکی لعاب‌پذیری بیشتری دارند و در درجه حرارتی بیش از 1080 درجه سانتی‌گراد پخت می‌شوند.

با توجه به تعریفی که برای ظروف سرامیکی داشتیم، ظروف چینی هم نوعی سرامیک هستند. تفاوت عمده ظروف چینی و سرامیک، در نوع مواد اولیه و درجه حرارت پخت آنها است. ظروف چینی از سالم‌ترین ظروف برای غذاخوری هستند.

 

ساخت چینی و سرامیک

ظروف سرامیکی را در کوره‌های مخصوص با دمای کمتری نسبت به ظروف چینی آماده می‌کنند. معمولا طی فرایند پخت، منافذی داخل سفال آنها ایجاد می‌شوند. در مرحله‌ی بعد ظروف را با یک لایه لعاب مخصوص می‌پوشانند تا نفوذپذیری آنها کمتر شود.

کیفیت ظروف سرامیک به نوع لعاب آنها بستگی دارد. لعاب یک لایه نازک سیلیکاتی است که سطوح خارجی و داخلی ظرف را می‌پوشاند و مقاومت آن را بیشتر می‌کند. لعاب مناسب، ظرف سرامیکی را صاف، یکدست و زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

ظروف چینی یا پرسلان در مقایسه با ظروف سرامیکی مقاومت بیشتری دارند. ظروف چینی برای اولین بار از کشور چین به سایر نقاط جهان وارد شدند، به همین دلیل در ایران به آن چینی می‌گویند. پرسلان هم نام دیگر ظروف چینی است که در نقاط مختلف دنیا، این ظروف را با این نام می‌شناسند. برای اینکه بدانید ظروف چینی از چه خاکی است، باید گفت این ظروف از خاک رُس مرغوب، فلدسپات، کائولن و کوارتز ساخته می‌شوند.

فرایند ساخت ظروف چینی در دمای بالاتری انجام می‌شود و کیفیت مواد اولیه آن هم بهتر است. ظروف چینی در مقایسه با ظروف سرامیکی نازک‌تر هستند. ظروف چینی مقاومت بیشتری دارند، اما ظروف سرامیکی متخلخل و کمی سبک‌تر هستند.

در مورد رنگ چینی و سرامیک هم باید گفت که با توجه به نوع لعاب، رنگ چینی‌ها معمولا شفاف‌تر و درخشان‌تر است. ظروف چینی ظاهر تجملاتی و زیبایی دارند، ضد خش و ضد لک هستند و برای میهمانی‌های رسمی بیشتر استفاده می‌شوند.

 

کاربرد ظروف سرامیکی و ظروف چینی

با توجه به ویژگی‌های ظروف سرامیکی و چینی، ممکن است این تصور ایجاد شود که انتخاب ظروف سرامیکی کار درستی نیست. باید بگوییم که این باور کاملا نادرست است. ظروف سرامیکی اگر به‌درستی و با لعاب باکیفیتی پوشانده شوند، می‌توانند به مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرند و مقاومت خوبی دارند.

ظروف سرامیکی به دلیل تخلخل فراوان در مقایسه با ظروف چینی سبک‌تر هستند و در عین حال قیمت مناسب‌تری دارند. تفاوت دیگر این ظروف در ظاهر آنها است که کاملا به سلیقه شما بستگی دارد.

ظروف سرامیکی می‌توانند گرما را به مدت بیشتری در خود نگه دارند، به همین دلیل لیوان یا ماگ سرامیکی در مقایسه با لیوان چینی بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. در مقایسه، ظروف چینی طعم غذا و نوشیدنی را تغییر نمی‌دهند و نفوذپذیری کمتری دارند.

همانطور که اشاره کردیم، هرکدام از این ظروف کاربردهای مختلفی دارند و لازم است با شناخت درست و با توجه به نیاز خود خرید کنید. 

 

ظروف چینی بهتر است یا سرامیک؟

 

نحوه نگهداری ظروف سرامیکی و چینی

همانطور که اشاره شد، ظروف سرامیکی مقاومت نسبتا کمتری در برابر ظروف چینی دارند. اگر ظروف سرامیکی باکیفیت باشند و در تهیه گِل آنها علاوه بر خاک رس از ترکیبات پیچیده‌تری هم استفاده شده باشد، قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند.

ظرف سرامیکی شما اگر نسبتا ضخیم است و با لایه نازکی از لعاب پوشیده شده، احتمالا شکننده‌تر است. این ظروف قابل استفاده در مایکروفر و ماشین ظرفشویی نیستند.

ظروف چینی نفوذپذیر نیستند، به همین دلیل لک غذا به راحتی از روی آنها پاک می‌شود، درحالی‌که لکه چای احتمالا ته فنجان لیوان سرامیکی باقی می‌ماند. از مواد شوینده سفیدکننده برای شستشوی ظروف سرامیکی نباید استفاده کنید، زیرا ممکن است لعاب آن را از بین ببرد و غذا به داخل ظرف نفوذ کند.

ظروف چینی لبه‌های نازک و ظریفی دارند که احتمال لب پریدگی آنها در مقایسه با ظروف سرامیکی کمتر است. موقع شستشوی ظروف سرامیکی مراقب باشید تا لب‌پر نشوند و ترک نخورند.

 

کلام آخر

انواع مختلفی از ظروف غذاخوری در بازار وجود دارند و شما با توجه به نیاز خود می‌توانید آنها را تهیه کنید. موارد استفاده این ظروف با هم متفاوت است. با شناخت مواد اولیه و روش تهیه آنها شما می‌توانید با کاربرد آنها نیز آشنا شوید.

 

موقع خرید ظروف آشپزخانه، معمولا افراد بین ظروف سرامیکی و چینی مردد هستند. همانطور که در این مقاله اشاره کردیم، ظروف چینی نوعی از ظروف سرامیکی هستند و تفاوت آنها در نوع مواد اولیه و حرارت پخت آنها است. همین تفاوت، کاربرد آنها را نیز متنوع می‌کند و شما بر اساس نیاز خود می‌توانید آنها را خریداری کنید.

 

سوالات متداول:

ظروف چینی بخریم یا سرامیکی؟

فرقی ندارد. با توجه به نیاز شما هر دوی این ظروف کاربردی هستند. ظروف چینی برای پذیرایی رسمی، مورد پسند بیشتر افراد قرار می‌گیرند.

ظروف سرامیکی چه برتری نسبت به ظروف چینی دارند؟

سبک‌ و ارزان هستند و به ‌دلیل تخلخل، گرمای غذا و نوشیدنی را بیشتر نگه می‌دارند.

مقاومت ظروف چینی بیشتر است یا ظروف سرامیکی؟

ظروف چینی و سرامیک هر دو مقاومت خوبی دارند که این مقاومت به مواد اولیه آنها بستگی دارد. با این‌حال، ظروف چینی کمتر لب‌پر می‌شوند، ضدلک و ضدخش هستند.

سالم‌ترین ظروف برای سرو غذا کدام ظروف هستند؟

ظروف چینی، غیرقابل نفوذ و بسیار سالم هستند.

 

بهترین و متنوع ترین ظروف سرامیکی و ظروف چینی را می توانید از هایپرشاین تهیه نمایید.

ادامه

مجله ( blog / بلاگ ) هایپرشاین

clear-bug-div
ورود کاربران
شبکه های اجتماعی هایپرشاین
  • هایپرشاین را در اینستاگرام دنبال کنید به کانال تلگرام هایپرشاین بپیوندید دارای گواهینامه امنیتی  ssl(وبسایت امن)
کانال تلگرام هایپرشاین
"فروشگاه و سایت تخفیف هایپرشاین" هایپرشاین فروشگاه تخفیفی آنلاین و سایت اینترنتی تخفیف و خرید ارزان می باشد که از سال 92 برنامه ریزی های مدون اولیه برای تاسیس آن انجام شد. مجموعه هایپرشاین در پی برنامه ریزی های متمادی و سنجش بازار، نهایتا اوایل سال 93 فروشگاه اینترنتی و سایت تخفیف هایپرشاین را تاسیس نمود . در فروشگاه اینترنتی و سایت تخفیف هایپرشاین تنها هدف فروش نیست ، بلکه مجموعه هایپرشاین سعی می نماید بر طبق برنامه های خود سایت و فروشگاه اینترنتی را گسترش داده و سایر خدمات را نیز بگنجانیم تا آینده ای نچندان دور تمام نیاز خانوار ایرانی را بتوانبم تامین نماییم و همه بتوانند نیازهای خود را از محل کار ، منزل و ... تنها از طریق ورود به فروشگاه اینترنتی و سایت تخفیف هایپرشاین به نحو مناسبی تهیه نمایند. مجموعه فروشگاه و سایت تخفیف هایپرشاین سعی می نماید جهت نکوداشت انتخاب شما بزرگواران، تمامی محصولاتی که ارائه می دهیم قیمتی پایین تر از قیمت مصرف کننده یا بازار آن کالا را داشته باشند. امیدواریم تلاش مجموعه فروشگاه اینترنتی و سایت تخفیف هایپرشاین باعث جلب رضایت حداکثری شما بزرگواران باشد و بتوانیم خدماتی شایسته شما خوبان و همراهان همیشگی هایپرشاین ارائه دهیم. همچنین هایپرشاین برای خریدهای بیش از 1.000.000تومان، کالای شما را بطور رایگان به سراسر کشور ارسال می نماید.